זיו קורן לא באמת דורש הצגה מיוחדת, הוא אחד הצלמים הבודדים בארץ ששמם הולך לפניהם. צלם דוקו ועיתונות מהחשובים של ימינו, בארץ ובעולם, מנחה מסעות צילום, מרצה ושופט בתחרויות צילום בינלאומיות. רוצים להכיר את זיו קצת יותר לעומק? הצלחנו לפנות אותו לכמה דקות כדי שיענה על השאלון שלנו.
"מכיוון שזה סוג של תחביב שהופך למקצוע, חייבים למצוא את האיזון בין צילום כעבודה לבין צילום כתשוקה. פרויקטים שבאים מהלב תמיד חייבים להיות חלק מהלו"ז, אחרת הופכים לטכנאי מצלמה."
אודי גורן הוא צלם גיאוגרפי מוכשר, עם קריירה מקומית ובינלאומית ענפה. הוא היה צלם הסטילס המקצועי הראשון שהלך את כל שביל ישראל ברצף, הרפתקה שבעקבותיה פרסם את ספר הצילומים הראשון שלו, לצד הרצאות בישראל ובארה"ב על המסע יוצא הדופן.
עבודותיו זכו להכרה בינלאומית והוצגו בתערוכות, במגזינים, בעיתונים ובספרים.
אודי הוא איש אשכולות של ממש, ולצד העיסוק בצילום סטילס הוא גם יוצר בוידאו, מחנך וכותב, ולשמחתנו הוא גם חלק מנבחת הצלמים של 'יומן מסע', ובמסגרת זו מעביר קורסי צילום וקורסים ללימוד לייטרום (מדריך מוסמך של Adobe), לצד הדרכת מסעות צילום ברחבי העולם.
אם אתם רוצים ללמוד צילום ולא יודעים איפה להתחיל, אודי הוא בהחלט האיש שלכם – צלם מוכשר עם סבלנות אינסופית ואהבה אמיתית למקצוע, שכבר הכשיר לא מעט תלמידים בקורס יסודות הצילום שלנו.
הושבנו אותו לענות על השאלון שלנו, ולכם יש הזדמנות להכיר אותו יותר לעומק ולקבל קצת השראה.
השאלון עם אודי גורן
- מתי ואיך בחרת במקצוע?
בגיל 26 עבדתי בארה"ב בעבודה הכי משמימה שעבדתי בה בחיים. ביליתי שעות על הכביש ואחרי כמה שבועות של אומללות, התחלתי לחשוב מה כן יעשה אותי מאושר כמקצוע. באותו שלב כבר הייתי אחרי תקופת טיולים ארוכה, קורס צילום והרבה אהבה למצלמה. כרעיון מחשבתי, התחלתי לחפש בתי ספר לצילום. מצאתי אחד לא רחוק מאיפה שגרתי בקליפורניה. הלכתי ליום פתוח, אהבתי את המקום וכמה חודשים אחרי זה התחלתי את הקריירה.
- אם לא היית צלם, מה לדעתך המקצוע שהיית בוחר בו?
כנראה וטרינר חיות בר. הקירבה לחיות מאז ומתמיד ריגשה אותי, ויש לי חיבה גדולה לביולוגיה.
- מהו לדעתך החלק המאתגר ביותר במקצוע של צלם?
יש שני דברים חשובים במיוחד:
1. מכיוון שזה סוג של תחביב שהופך למקצוע, חייבים למצוא את האיזון בין צילום כעבודה לבין צילום כתשוקה. פרויקטים שבאים מהלב תמיד חייבים להיות חלק מהלו"ז, אחרת הופכים לטכנאי מצלמה.
2. אחרי ששמרנו על האיזון הזה, לשמור גם על חשבון הבנק מאוזן תוך כדי שעושים את זה…
- מה הופך תמונה לפריים מוצלח בעינייך?
אור ורגש. האור הוא הויזואליזציה של התמונה – קומפוזיציה, צבעים, חדות, צורות, מרקמים. תמונה שמושכת את העין ויזואלית. יצירת רגש אצל הצופה מגיעה מתוכן התמונה – פעולה, אינטראקציה, אובייקט מרתק, הרגע המכריע. שילוב בין השניים יוצר תמונה מנצחת.
- מי הצלם/ת שהכי השפיע/ה עליך ולמה?
ג'ואל סרטורה (Joel Sartore), צלם נשיונל ג'אוגרפיק שהצליח לבנות קריירה תוך צילום מגוון נושאים החל מאנשים, דרך חיות בר, חיות בסטודיו, דוקומנטרי וצילומי מסעות. בכל אחד מהתחומים הוא זכה להגיע לפסגות הגבוהות ביותר בעולם הצילום. לראות אותו גרם לי להאמין שאני יכול לשמור על תחומי עניין מגוונים ועדיין להצליח כצלם, כי אין סיכוי שאצליח אי פעם להתמקד בסוג צילום אחד בלבד…
- מה האמירה שאתה רוצה לומר דרך התמונות שלך ואיך אתה גורם לזה לקרות?
הכי חשוב לי להעביר את החוויה של המקום, האדם או בעל החיים שבתמונה. אני שם את עצמי לא אחת במקום הצופה, מנטרל את הידע והרקע שיש לי על התמונה, וחושב איך אני מכניס סיפור, קטן או גדול, לפריים אחד. כך הצופה שרואה אותה יוכל ליהנות מתמונה שהיא לא רק טובה מבחינה ויזואלית, אלא גם מבחינת תוכן וסיפור.
- מהו הלוקיישן האולטימטיבי לצילום עבורך?
שקיעה בחורף בים בקליפורניה. למדתי צילום בקליפורניה והשקיעות (ואיתן "שעת הזהב") היו ארוכות וצבעוניות. ישנן תקופות שבמשך שעתיים האור פשוט מדהים ולא משנה מה מצלמים, זה מהמם.
- מה לא תהיה מוכן לצלם לעולם ולמה?
כל דבר שבאיזשהו אופן מעודד או מתעד באור חיובי מעשה לא מוסרי בעיניי. זה כולל גם הרבה פוליטיקאים.
- באיזה ציוד אתה משתמש ומהי העדשה האהובה עליך?
כבר שנים בקנון. בינתיים עדיין עם DSLR אחת ומירורלס אחת, בקרוב אפרד מעידן ה-DSLR כולו ואעבור למירורלס. זה תהליך שאני מתכונן אליו שנים, ולא פשוט לי לשחרר את האתגר בלמצוא חשיפה טובה על הפעם הראשונה שאני מצלם. העדשה החביבה עליי בימים אלה היא 35mm – עצם זה שהיא רחבה, זה מכריח אותי להתקרב לאובייקטים שלי תוך כדי שאני עדיין שומר על פריים יחסית רחב, שמראה את הסביבה שלהם. מצד שני, מפתח הצמצם העצום (1.4) מאפשר לי לטשטש את הרקע הזה ולהבליט אותם.
- ולסיום, משפט אחד שקשור לצילום ונותן לך השראה?
"You can't polish a turd"
זה משפט שאמר לי המורה הראשון שלי בביה"ס לצילום – תיקון במחשב לא יהפוך תמונה גרועה לטובה. חומר הגלם חייב להיות מעולה ותוכנת העריכה היא רק הטאצ' הסופי. אם צריך, מצלמים שוב. ושוב. או בודקים מה לא עובד ומשנים זוית, או אובייקט או עדשה. אבל הפריים צריך לצאת טוב מהמצלמה.
רוצים לקרוא עוד על אודי ועל הקורסים הקרובים בהדרכתו? לחצו כאן >
כתבות נוספות
הכר את הצלם: זיו קורן
הכר את הצלם: טל שחר
טל שחר הוא צלם עיתונות בכיר ב׳ידיעות אחרונות׳, אשר צילומיו מהווים חלק אינטגרלי מהלקסיקון הוויזואלי הישראלי. בתוך הלו”ז העמוס שלו, הוא עדיין מוצא את הזמן כדי ללמד את רזי עולם הצילום, וכפי שאתם מבינים – יש הרבה מה ללמוד ממנו. ביקשנו מטל שיענה על השאלון שלנו, כדי שתוכלו להכיר אותו קצת יותר לעומק.
הכר את הצלם: נתן דביר
נתן דביר הוא צלם עיתונות ודוקומנטרי, עוסק בפרויקטים שבוחנים לעומק את הטבע האנושי, זכה בפרסים ובהכרה בינלאומית רחבה, ולשמחתנו (ולשמחתכם) הוא גם מדריך צילום ב'יומן מסע'. אתם מוזמנים להכיר את נתן קצת יותר לעומק ולקבל השראה.